Pomoc medyczna w okresie świąt i dni wolnych od pracy
A pomniejsz czcionkę A standardowy rozmiar A powiększ czcionkę
NOCNA I ŚWIĄTECZNA OPIEKA ZDROWOTNA
Nocna i świąteczna opieka zdrowotna to świadczenia w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej udzielane od poniedziałku do piątku w godzinach od 18.00 do 8.00 dnia następnego oraz w soboty, niedziele i inne dni ustawowo wolne od pracy od godz. 8.00 danego dnia do godz.8.00 dnia następnego.
W razie nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia pacjent może udać się po pomoc do dowolnego punktu nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, niezależnie od tego, gdzie mieszka i do którego lekarza bądź pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) złożył swoją deklarację. Pomocy udzielają lekarze i pielęgniarki w ambulatoriach lub w domu pacjenta, są one bezpłatne i udzielane bez skierowania.
Kiedy skorzystać z pomocy lekarza i pielęgniarki nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej?
Z pomocy lekarza i pielęgniarki można skorzystać w razie np:
- zaostrzenia dolegliwości znanej choroby
- infekcji dróg oddechowych z wysoką gorączką (wyższą niż 39°C), szczególnie u małych dzieci i ludzi w podeszłym wieku,
- bólów brzucha, nieustępujących mimo stosowania leków rozkurczowych,
- bólów głowy, nieustępujących mimo stosowania leków przeciwbólowych,
- biegunki lub wymiotów, szczególnie u dzieci lub osób w podeszłym wieku,
- zatrzymania moczu,
- nagłego bólu krzyża, kręgosłupa, stawów, kończyn itp.,
- i innych dolegliwości, które wzbudzają niepokój pacjenta.
Pacjentom przysługują także zabiegi pielęgniarskie (np. zastrzyki) w ramach porady udzielonej przez lekarza POZ oraz zabiegi wynikające z ciągłości leczenia.
Jeśli jest taka potrzeba, poradnia nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej ma obowiązek wydać pacjentowi zwolnienie lekarskie.
Izba przyjęć
W przypadku subiektywnego poczucia zagrożenia życia lub w sytuacjach nagłych pacjent ma prawo skorzystać z pomocy doraźnej w szpitalnej izbie przyjęć bez skierowania. W razie konieczności pacjent jest w izbie zabezpieczany medycznie i transportowany do innej, specjalistycznej placówki.
Warto zapamiętać:
Nie jest wymagane skierowanie.
Izba przyjęć nie jest miejscem, w którym udzielane są porady planowe. Świadczenia planowe pacjent może otrzymać w ciągu dnia, w trybie ambulatoryjnym, u swojego lekarza rodzinnego lub lekarza specjalisty. W izbie przyjęć udzielane są świadczenia wyłącznie w trybie nagłym.
Szpitalny oddział ratunkowy (SOR)
W szpitalnym oddziale ratunkowym udzielana jest pomoc chorym znajdującym się w stanie zagrożenia zdrowia i życia, np. z powodu wypadku, urazu, czy też zatrucia. Do szpitalnego oddziału ratunkowego pacjent może zgłosić się bez skierowania. Nie obowiązuje rejonizacja. Pomoc udzielana jest niezależnie od miejsca zamieszkania pacjenta i miejsca zdarzenia.
Warto zapamiętać:
Szpitalny oddział ratunkowy jest przeznaczony dla pacjentów wymagających pomocy w stanie nagłym, ale nie zastępuje lekarza podstawowej opieki zdrowotnej ani lekarza poradni specjalistycznej.
Ze świadczeń szpitalnego oddziału ratunkowego nie należy korzystać w celu uzyskania:
- recepty na stosowane przewlekle leki,
- konsultacji specjalistycznych i badań dodatkowych, poza niezbędnymi w danym momencie,
- zwolnienia lekarskiego, wniosku do ZUS, skierowania do sanatorium oraz innych zaświadczeń i druków medycznych niezwiązanych z aktualnym zachorowaniem.
Złamana ręka, skręcona kostka, infekcja, która może być grypą lub groźnym COVID-19. W sytuacji nagłego pogorszenia zdrowia, skorzystaj z pomocy medycznej. Zobacz, gdzie ją znajdziesz.
-
TPK, czyli konsultacje medyczne przez telefon
Z lekarzem, pielęgniarką i położną możesz bezpłatnie skonsultować się przez Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (TPK). Pod bezpłatnym numerem 800 137 200 w godzinach 18-8 rano od poniedziałku do piątku oraz całodobowo w soboty, niedziele i święta, czyli poza godzinami pracy POZ, bez wychodzenia z domu otrzymasz konsultację medyczną.
Możesz też zgłosić się na konsultację w ramach TPK przez elektroniczny formularz. Po jego wypełnieniu, w ciągu trzech godzin, skontaktuje się z Tobą pielęgniarka, a w razie potrzeby lekarz.
Formularz zgłoszeniowy Teleplatformy Pierwszego Kontaktu
-
Pomoc medyczna w dzień i w nocy
Jeśli czujesz się źle, masz temperaturę, ból gardła lub inną dolegliwość, skontaktuj się z najbliższą przychodnią podstawowej opieki zdrowotnej w miejscowości, w której aktualnie przebywasz. Lekarze rodzinni przyjmują pacjentów od poniedziałku do piątku, w godzinach 8:00 - 18:00.
W nocy (po godzinie 18.00), w soboty, niedziele i święta, skorzystaj z pomocy medyków przyjmujących w punktach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Listę placówek NiŚOZ znajdziesz na stronie internetowej oddziału wojewódzkiego NFZ.
Wykaz Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej (stan na 1.01.2023r.)
- Bezpłatna infolinia NFZ
Możesz też skontaktować się z bezpłatną, całodobową infolinią Narodowego Funduszu Zdrowia: 800 190 590. Tu dowiesz się m.in. gdzie znaleźć najbliższą placówkę medyczną – przychodnię zdrowia, punkt nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, szpitalny oddział ratunkowy czy aptekę, która pełni dyżur nocny.
Ważne!
W sytuacji nagłego zagrożenia zdrowia lub życia zgłoś się do izby przyjęć, szpitalnego oddziału ratunkowego albo wezwij zespół ratownictwa medycznego, dzwoniąc pod numer 999 lub 112.
Aktualny wykaz Szpitalnych Oddziałów Ratunkowych i izb przyjęć znajdziesz na stronie internetowej oddziału wojewódzkiego NFZ.
Dostęp do świadczeń nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej (NiŚOZ) w trybie wyjazdowym na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.
Realizacja świadczeń Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej w trybie wyjazdowym.
Świadczenia gwarantowane NiŚOZ obejmują świadczenia gwarantowane w warunkach ambulatoryjnych oraz świadczenia udzielane w miejscu zamieszkania lub pobytu pacjenta (tryb wyjazdowy).
Realizujący świadczenia NiŚOZ oprócz świadczeń w warunkach ambulatoryjnych, zobowiązany jest do udzielania świadczeń NiŚOZ w trybie wyjazdowym.
W uzasadnionych przypadkach lekarz i pielęgniarka realizują świadczenia NiŚOZ w domu pacjenta w obrębie obszaru zabezpieczenia zgodnego z miejscem zamieszkania lub pobytu. Wezwania telefoniczne świadczeniodawcy NiŚOZ w trybie wyjazdowym, w tym dotyczące świadczeń udzielanych przez pielęgniarkę w ramach ciągłości leczenia, są realizowane - w celu sprawnego ich wykonania, przez właściwy punkt NiŚOZ, zgodnie z obszarem zabezpieczenia.
Podstawa prawna:
[1] Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 24 września 2013 roku w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej (DZ.U. z 2021 r., poz. 540 z późn. zm.)
[2] Zarządzenie nr 51/2022/DSM Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 14 kwietnia 2022 r. w sprawie określania warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna w zakresie nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej (z późn. zm.)
Wskazanie obszaru zabezpieczenia świadczeń NiŚOZ w trybie wyjazdowym (plik pdf do pobrania)