NFZ Narodowy Fundusz Zdrowia Kujawsko-Pomorski Oddział Wojewódzki w Bydgoszczy
Komunikaty dla pacjentów

Informacje dla ubezpieczonych

23 października Środa z Profilaktyką – profilaktyka i leczenie osteoporozy

A pomniejsz czcionkę A standardowy rozmiar A powiększ czcionkę

W niedzielę, 20 października obchodziliśmy Światowy Dzień Osteoporozy. Prognozuje się, że w Polsce tę chorobę ma ponad 2 mln osób, przy czym leczonych jest ok. 500 tys. W najbliższą środę, 23 października, Narodowy Fundusz Zdrowia zorganizuje ogólnopolską akcję informacyjną, w której będzie przekonywał do profilaktyki.

W środę, 23 października, w oddziałach Narodowego Funduszu Zdrowia i partnerskich placówkach medycznych, pracownicy Funduszu będą informować o profilaktyce związanej z osteoporozą. Podczas cyklicznej akcji „Środa z Profilaktyką” pacjenci otrzymają praktyczne ulotki informujące o czynnikach, które sprzyjają rozwojowi osteoporozy oraz o skutecznych sposobach zapobiegania choroby.

W K-P OW NFZ, przy ul. Łomżyńskiej 33 w Bydgoszczy, w godzinach 9.00-11.00. będą odbywały się konsultacje lekarskie dla osób zainteresowanych profilaktyką w kierunku osteoporozy. Każdy, kto będzie zainteresowany badaniem gęstości kości otrzyma od lekarza kartkę na wykonanie tych badań w NZOZ "RADWAN" przy ul. BERNARDYŃSKIEJ 16 w Bydgoszczy.

Według Narodowego Funduszu Zdrowia w Polsce osteoporozę ma ok. pół miliona osób. To oficjalne dane, jednak przewiduje się, że liczba chorych może być czterokrotnie wyższa (ok. 2,1 mln osób). Koszty leczenia najpoważniejszych skutków osteoporozy, czyli tzw. złamań osteoporotycznych, wyniosły w 2018 roku niemal 500 mln zł. Farmakologiczne leczenie choroby, a nie jej powikłań, to wydatek na poziomie 55 mln zł.

Zestawiając te dane wyraźnie widać, jak dużą rolę odgrywa profilaktyka osteoporozy. Oszacowanie ryzyka i zastosowanie skutecznej metody leczenia są kluczowe dla powstrzymania jej skutków. Właśnie dlatego w najbliższą „Środę z profilaktyką” będziemy uświadamiać pacjentów, że przed osteoporozą można się ustrzec – podkreśla Adam Niedzielski, prezes NFZ.

Fundusz przygotowuje też raport o osteoporozie, w którym dokładnie opisze, jak wygląda leczenie tej choroby w Polsce.

Osteoporoza ukrywa się do czasu złamania. – To tsunami związane z demografią – mówi prof. Ewa Marcinowska-Suchowierska ze szpitala CMKP im. prof. Witolda Orłowskiego w Warszawie. Osteoporoza dotyka głównie osób po pięćdziesiątym roku życia, przede wszystkim kobiet. Prognozy mówią, że w 2035 roku blisko 30% kobiet i mężczyzn w Polsce będzie narażonych na złamanie osteoporotyczne.

Wśród czynników ryzyka specjaliści wymieniają m.in.: podeszły wiek, niską masę kostną, niska wagę, przebyte złamanie bez istotnego urazu, przewlekłe leczenie glikokortykosteroidami obecnie lub w przeszłości, palenie papierosów i picie alkoholu, reumatoidalne zapalenie stawów.

Profilaktykę warto zacząć od diety. W niej kluczowe znaczenie ma wapń, budulec kości. Obecnie spożywamy dziennie średnio ok. 400-600 mg wapnia. Zalecana dawka jest dwukrotnie wyższa: 1000-1200 mg. W ograniczeniu ryzyka zachorowania sprzyjają również: regularna aktywność fizyczna, rezygnacja z nałogów i suplementacja witaminy D.


 



Prawidłowe odżywianie w profilaktyce osteoporozy:

Prawidłowe odżywianie jest czynnikiem niezbędnym do zapewnienia odpowiedniego rozwoju dzieci i młodzieży, a tym samym stanowi podstawowe działanie codziennej profilaktyki chorób cywilizacyjnych m.in. takich jak: cukrzyca, osteoporoza czy choroby sercowo - naczyniowe. Osteoporoza jest jedną z chorób na którą cierpi w Polsce już ok. 2,3 miliona kobiet oraz 0,5 miliona mężczyzn. Jest to zaburzenie metaboliczne, charakteryzujące się zanikiem masy kostnej oraz nieprawidłową mikroarchitekturą kośćca, co w konsekwencji prowadzi do wzmożonej łamliwości kości. W przypadku osteoporozy odpowiednio wcześnie wdrożone działania profilaktyczne, tj. prawidłowa dieta i zwiększenie aktywności fizycznej może znacząco zmniejszyć ryzyko zachorowania. Ogólne zalecenia żywieniowe dotyczące prewencji osteoporozy w populacji polskiej to przede wszystkim:

v  Pokrycie zapotrzebowania na wapń i witaminę D

v  Porycie zapotrzebowania na fosfor, magnez, potas, cynk, miedź, fluor i mangan

v  Kontrolowanie spożywanej ilości sodu

v  Odpowiednie spożycie białka

v  Pokrycie zapotrzebowania na kwasy tłuszczowe omega – 3

v  Pokrycie zapotrzebowania na witaminy: A, K, C, B6, B12, foliany oraz spożywanie flawonoidów

Ważna jest także suplementacja witaminą D od września do marca, a także w miesiącach letnich – jeżeli nie jest zapewniona synteza skórna tej witaminy.


Na jakie składniki odżywcze powinniśmy zwrócić szczególną uwagę:

1.      Wapń  warunkuje optymalny wzrost szkieletu oraz odpowiedzialny jest za pokrycie strat związanych z wydalaniem jego z organizmu. Źródłem dobrze przyswajalnego wapnia są: mleko i jego przetwory, ryby – również konserwy rybne wraz z ośćmi, sery, nasiona słonecznika, brokuły, kapusta, szpinak oraz soja. Należy zwrócić uwagę, że w produktach pochodzenia roślinnego wapń jest słabo przyswajalny ze względu na obecność kwasu szczawiowego ( szpinak, rabarbar, szczaw ) oraz fitynowego ( np. otręby )

2.       

Produkt

Średnia zawartość wapnia (mg/100 g)

Sardynki w oleju

500

Szprotki, śledzie (smażone)

860

Mleko krowie (półtłuste, pasteryzowane)

120

Ser cheddar

739

Ser brie

256

Ser feta

360

Jogurt (naturalny, niskotłuszczowy)

162

Brokuły (świeże)

56

Morele (gotowe do spożycia)

73

Orzechy arachidowe (naturalne)

60

Soczewica (czerwona, sucha)

51

Szpinak (świeży)

170

 3.      Fosfor - największa zawartość tego pierwiastka znajduję się w kościach i zębach w postaci związku z wapniem. Głównym źródłem są: wyciągi z kości, drób, mięso, ryby, jaja, mleko i produkty mleczne, sery, pełne ziarna zbóż oraz nasiona roślin strączkowych. Do produktów bogatych w fosfor zalicza się także napoje gazowane, których jednak nie zaleca się jako źródła fosforu.

4.      Witamina D bierze udział w mineralizacji kośćca, jej niedobór zmniejsza efektywność wchłaniania wapnia z 30 – 50 do około 15%.  Każdy z nas do prawidłowego rozwoju potrzebuje codziennie 5ug witaminy D, natomiast osoby starsze, powinny dostarczać podwójną dawkę tej witaminy. Największym jej źródłem jest ekspozycja na promienie słoneczne, które pokrywa dzienne zapotrzebowanie w 80-90%. W żywności witamina D występuje w tłuszczu rybim, oleju z wątroby dorsza i tuńczyka, maśle i żółtkach jaj.

5.      Witamina K jest między innymi potrzebna do produkcji i działania osteokalcyny, czyli białka, które odpowiada za mineralizację kości. Zalecana dzienna dawka witaminy K wynosi 50-65ug na dobę. Źródłem tej witaminy są warzywa liściaste, pomidory, kalafior, żółtka jaj, tran i olej sojowy.

6.      Witamina C bierze udział w tworzeniu kolagenu i ułatwia wchłanianie wapnia. Jest niezbędna do zbudowania mocnych kości. W dziennej racji pokarmowej powinno być zawarte 75-90mg tej witaminy. Produkty obfitujące w witaminę C to: czarna porzeczka, truskawki, cytrusy, owoce dzikiej róży, pomidory, kapusty, pietruszka, szczypior, szparagi, fasolka.

7.      Magnez jest niezbędny do produkcji enzymów, pracy mięśni oraz bierze udział w budowie kości. Do prawidłowego rozwoju organizmu potrzebne jest 260mg tego pierwiastka u kobiet i 350mg u mężczyzn. Produkty bogate w magnez to: produkty pełnoziarniste, nasiona roślin strączkowych, orzechy, kiełki, migdały, figi, banany, czekolada, kakao, warzywa liściaste oraz ryby i mięso.



Dietetyk Daria Kosmecka

Stanowisko Promocji Zdrowia i Profilaktyki

K-P OW NFZ w Bydgoszczy


W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij