Komunikat w sprawie postępowania o zawarcie umów na wydawanie refundowanego leku, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobu medycznego na receptę
A pomniejsz czcionkę A standardowy rozmiar A powiększ czcionkęNarodowy Fundusz Zdrowia informuje, że Umowa na realizację recept zawierana jest na wniosek zainteresowanego podmiotu prowadzącego aptekę/ punkt apteczny, złożony do oddziału wojewódzkiego NFZ, właściwego dla adresu prowadzenia apteki/ punktu aptecznego.
Umowa na realizację recept jest zawierana odrębnie dla każdej apteki/ punktu aptecznego na podstawie odrębnie sporządzonego wniosku o zawarcie umowy na realizację recept, w formie elektronicznej i/ lub papierowej.
W celu prawidłowego i skutecznego zawarcia umowy wnioskujący składa do oddziału wojewódzkiego NFZ wniosek, który spełnia wymagania określone w Ustawie z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych oraz w Zarządzeniu Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia Nr 73/2022/DGL w sprawie warunków zawierania umów na wydawanie refundowanych leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych na receptę.
Wniosek niespełniający wymogów formalnych, w przypadku nieusunięcia ich przez Wnioskodawcę w wyznaczonym przez Fundusz terminie, pozostaje bez dalszego biegu.
W celu uzyskania możliwości złożenia wniosku o zawarcie umowy na realizacje recept Wnioskujący musi najpierw otrzymać dostęp do Portalu Świadczeniodawcy SZOI. W tym celu należy wypełnić Formularz rejestracyjny dla aptek/ punktów aptecznych. Formularz należy złożyć osobiście lub przesłać za pośrednictwem poczty do Oddziału NFZ właściwego ze względu na adres prowadzenia apteki. Na jego podstawie apteka/ punkt apteczny otrzyma login i hasło, które umożliwią zalogowanie się do systemu SZOI.
Instrukcja przygotowania wniosku:
- Po uzyskaniu loginu i hasła dostępu do Portalu Świadczeniodawcy SZOI Wnioskujący w pierwszym etapie musi dodać personel zatrudniony w aptece w zakładce „Zatrudniony Personel”.
- Następnie można przystąpić do dodania wniosku o zawarcie umowy na realizację recept w zakładce Umowy ->Wnioski o umowę na realizację recept. Przy dodawaniu wniosku Wnioskujący zobowiązany jest podać numer konta bankowego, na który będą wypłacane środki z tytułu refundacji oraz wskazać osoby reprezentujące podmiot prowadzący aptekę w procesie zawarcia umowy na realizację recept. Do przekazania wniosku niezbędne jest wpisanie numeru identyfikacyjnego apteki, nadawanego przez Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego. Numer można uzyskać na stronie Rejestr Aptek.
- Do utworzonego wniosku należy dodać personel fachowy. System zaciągnie go automatycznie z wcześniej dodanego potencjału apteki.
- Celem skierowania przygotowanego wniosku do rozpatrzenia przez OW NFZ, należy przekazać jego formę elektroniczną – wybierając opcje Przekaż. Wnioski nie są przekazywane automatycznie. „Przekazanie” formy elektronicznej wniosku umożliwi jego pobranie i/lub wydruk wraz z wygenerowanymi załącznikami.
- Wnioski o zawarcie Umowy na realizację recept mogą zostać dostarczone do Oddziału w formie tradycyjnej, papierowej (patrz: punkt 5.1.) lub elektronicznej za pośrednictwem Portalu NFZ (SZOI; patrz: punkt 5.2)).
- Dokonując wyboru opcji dostarczenia wniosku w formie papierowej, należy wydrukować wniosek i wszystkie załączniki z nim związane. Wydrukowany wniosek oraz wygenerowane załączniki osoba uprawniona do reprezentowania Wnioskującego oraz kierownik apteki opatrują pieczątkami, podpisami i parafami zgodnie z załączonym wzorem podpisów. Należy sprawdzić, czy wszystkie wymagane pola w formularzu wniosku są poprawnie wypełnione, w szczególności numery wpisu do KRS, REGON, NIP oraz dane dotyczące zezwolenia na prowadzenie apteki. Ponumerować każdą stronę wniosku i jego załączniki. Wniosek wraz z załącznikami, zgodny z jego formą elektroniczną należy złożyć osobiście w siedzibie Oddziału NFZ lub przesłać za pośrednictwem operatora pocztowego.
- Dokonując wyboru opcji dostarczenia wniosku w formie elektronicznej, należy pobrać i zapisać odpowiednie wydruki na dysku komputera – wniosek i wszystkie związane z nim załączniki. Każdy z pobranych dokumentów należy podpisać w zewnętrznym oprogramowaniu. Można w tym celu skorzystać mi.in. z podpisu zaufanego. (Podpisywanie dokumentu z wykorzystaniem podpisu zaufanego odbywa się na stronie: https://www.gov.pl/web/gov/podpisz-dokument-elektronicznie-wykorzystaj-podpis-zaufany) Po podpisaniu pobranych plików przez osobę uprawnioną oraz kierownika apteki należy wczytać je z powrotem do wniosku na Portalu NFZ (SZOI) i przekazać do Oddziału. UWAGA: wczytujemy dokładnie te same pliki, które wcześniej pobrano. Dokumenty nie przekazują się automatycznie.
Do wniosku elektronicznego należy dołączyć pozostałe wymagane załączniki, w tym także te niewygenerowane przez system- dodajemy je do wniosku w formie pliku PDF, z podpisem cyfrowym. Szczegóły dostępne w instrukcji użytkownika SZOI.
Wykaz załączników do wniosku:
- oświadczenie o zapoznaniu się z klauzulą informacyjną dotyczącą przetwarzania danych osobowych przez Fundusz i zobowiązania do zapoznania z nią osób wymienionych we wniosku, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do wniosku;
- wniosek w sprawie rachunku bankowego, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do wniosku;
- wzór podpisu i parafy osoby podpisującej wniosek lub umowę na realizację recept, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do wniosku, w przypadku, gdy wniosek lub umowa jest podpisywany przez kilka osób, należy zamieścić we wzorze podpisy i parafy wszystkich podpisujących osób;
- wzór podpisu i parafy osoby uprawnionej do reprezentowania podmiotu prowadzącego aptekę w trakcie trwania umowy na realizację recept, którego wzór stanowi załącznik nr 4 do wniosku; w przypadku, gdy kilka osób jest uprawnionych do reprezentowania podmiotu prowadzącego, należy zamieścić we wzorze podpisy i parafy wszystkich podpisujących osób;
- Oświadczenie o spełnieniu wymagań do pełnienia funkcji kierownika apteki, którego wzór stanowi załącznik nr 5 do wniosku;
- Kopie dokumentów uprawniających kierownika do pełnienia tej funkcji:
- kopia prawa wykonywania zawodu farmaceuty – w przypadku wymagań do pełnienia funkcji kierownika apteki;
- kopia prawa wykonywania zawodu farmaceuty albo kopia dyplomu technika farmaceutycznego – w przypadku wymagań do pełnienia funkcji kierownika punktu aptecznego;
- Kopia zezwolenia na prowadzenie apteki;
- Pełnomocnictwo dla osoby reprezentującej wnioskodawcę, jeżeli wnioskujący jest reprezentowany przez pełnomocnika, w zakresie obejmującym złożenie wniosku.
Kopie dokumentów muszą być potwierdzone za zgodność z oryginałem przez osoby uprawnione do reprezentowania wnioskującego.
Dokumenty składane przez Wnioskującego do Oddziału Funduszu muszą być zgodne ze stanem faktycznym i prawnym.
Oddział Funduszu może zażądać przedstawienia oryginału dokumentu, w przypadku gdy kopia dokumentu jest nieczytelna lub budzi wątpliwości co do jej zgodności z oryginałem, a Oddział Funduszu nie może sprawdzić jej prawdziwości w inny sposób.
Weryfikacja wniosku następuje nie później niż w terminie 14 dni od dnia jego złożenia. Poprawnie sporządzony i kompletny wniosek jest podstawą podpisania umowy na realizację recept.
Wnioski dla aptek/ punktów aptecznych z terenu woj. Kujawsko - Pomorskiego można składać od poniedziałku do piątku w godz. od 8:00 do 15:30 w siedzibie Oddziału:
ul. Łomżyńska 33
85-863 Bydgoszcz
Przydatne linki i dokumenty do pobrania:
- Regulamin korzystania z Portalu NFZ przez apteki i punkty apteczne
regulamin_korzystania_z_portalu.doc (96.0 kB)
- Formularz rejestracyjny do Portalu NFZ dla aptek i punktów aptecznych
>>SKOK DO ELEKTONICZNEGO FORMULARZA<<
Dodatkowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: 52 325-28-05.