NFZ Narodowy Fundusz Zdrowia Kujawsko-Pomorski Oddział Wojewódzki w Bydgoszczy
Komunikaty dla świadczeniodawców

Informacje dla świadczeniodawców

KOMUNIKAT - W związku z licznymi sygnałami od świadczeniobiorców dotyczących odmowy rejestrowania pacjentów na listy oczekujące na rok 2014 (2013-10-23)

A pomniejsz czcionkę A standardowy rozmiar A powiększ czcionkę

KOMUNIKAT

W związku z licznymi sygnałami od świadczeniobiorców dotyczącymi odmowy rejestrowania pacjentów na listy oczekujących na rok 2014, w związku z wygaśnięciem kontraktu z NFZ 31 grudnia 2013 r., Kujawsko-Pomorski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia w Bydgoszczy, przekazuje poniżej informacje i wyjaśnienia w sprawie.

Świadczeniodawca jest zobowiązany wykonywać umowę zgodnie w obowiązującymi regulacjami prawnymi przez cały okres obowiązywania umowy, zgodnie z określonym w umowie harmonogramem pracy oraz planem rzeczowo-finansowym.  W praktyce oznacza to, iż bezpodstawnymi są działania polegające np. na:

- odmowie wpisu pacjenta i wyznaczenia terminu gdyż „lista jest pełna” – nie ma takiego terminu w ustawie, świadczeniodawca ma obowiązek wskazania kolejnego wolnego terminu na liście oczekujących; lista nie może być zamknięta

- odmowie rejestracji w dniu zgłoszenia pacjenta w placówce tj. nie wyznaczenie kolejnego terminu w planie leczenia lub terminu na liście oczekujących z uwagi na np. wyczerpanie kontraktu na bieżący rok i brak aktualnie podpisanej umowy na rok następny.

- wyznaczanie pojedynczych dni otwarcia rejestracji do danej komórki kiedy pacjenci zmuszani są do pojawiania się wszyscy w jednym terminie w celu wpisu do terminarza czy listy oczekujących.

Ponadto pamiętać należy, iż:

-  przypadki nagłe – otrzymują pomoc niezwłocznie z pominięciem kolejki.
-  placówka zapewnia bieżącą rejestrację pacjentów w godzinach jej pracy, w tym także rejestrację telefoniczną. Wyznaczanie terminów „przyjmowania zapisów” na listę oczekujących jest niezgodne z obowiązującymi w NFZ regulacjami.
- pacjent po zgłoszeniu winien uzyskać pisemnie termin kolejnej (lub pierwszej) wizyty / świadczenia nawet jeśli istnieje wątpliwość co do posiadania kontraktu  w roku następnym.

- jeśli świadczenie nie może być wykonane w dniu rejestracji, pacjent jest wpisywany na listę oczekujących i otrzymuje informację o wyznaczonym terminie udzielenia świadczenia.

Nie jest możliwa odmowa wpisania pacjenta na listę oczekujących w dniu jego zgłoszenia:

- w zależności od stanu zdrowia i innych względów medycznych pacjent otrzymuje na liście oczekujących kategorię pilny lub stabilny,

- pacjent w planie leczenia (tj. odbywający kolejna wizytę kontrolną w cyklu leczenia) ma wyznaczany następny termin w czasie danej wizyty. Wizyty pacjentów w planie leczenia nie są brane pod uwagę przy statystykach z list oczekujących.


Podstawy prawne:

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych tekst jednolity Dz. U. nr 164 poz. 1027 z 2008r.

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 września 2005 r. w sprawie kryteriów medycznych, jakimi powinni kierować się świadczeniodawcy, umieszczając świadczeniobiorców na listach oczekujących na udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej (Dz. U. z dnia 13 października 2005 r.)

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 6 maja 2008 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. z dnia 13 maja 2008 r.) Dz.U.08.81.484

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij